#höst #sommar #vinter #vår
Se och upplev, utflykt

Paalijärvi vandringsled

Vandringsleden Paalijärven Patikka är en ringled på 23 km. Den imponerande porten vid startpunkten leder vandraren till stigen som går längs åkrar och ekonomiskogar i byn Paalijärvi i Alajärvi, Södra Österbotten. Längs rutten kan man koppla av genom att lyssna på sorlet av bäcken Myllypuro eller undersöka lokalhistoria. Det finns flera natursköna berg och välskötta rastplatser längs rutten och från det 18,5 m höga utsiktstornet kan man njuta av den vidsträckta vyn över österbottniska slätter.

Till ruttens början

Startpunkt 1

Bakre delen av dansbanan Paalijärven lava
Paalijärventie, 62950 Alajärvi
(WGS84) 63°03’04.8″N 23°54’55.2″E

Annat

Man behöver inte gå hela rutten på en gång utan man kan välja mellan olika kortare sträckor. Exempel på korta dagsutflykter: Från startpunkten vid dansbanan till vindskyddet i Kivenpesäkallio 2,8 km Från startpunkten vid motionsbanan till utsiktstornet 3,8 km Från parkeringsplatsen vid torken till Myllypuro 3,8 km Tilläggsinformation om olika ruttmöjligheter på finska: https://intolinkki.net/paalijarven-patikointi/

Ruttbeskrivning

Paalijärvi vandringsled går genom en omväxlande terräng längs klippor, myror och moskog. Det finns tre eldplatser och två vindskydd samt ett 18,5 m högt utsiktstorn som ligger ca 16,6 km från startpunkten. På vindskyddet under utsiktstornet finns färdigkluvna ved. Naturstigen ska vandras medurs och de orangefärgade pilarna visar vägen. SVÅRIGHET Kännetecknande för denna rutt är en omväxlande terräng med ställvis branta partier och jämn moskog. Eftersom rutten är lång lämpar den sig för vana vandrare med god kondition. Rutten är bra markerad och den är därför lätt att vandra.

Bra att veta

Det rekommenderas stadiga skor även om man under torra perioder klarar sig i allmänhet bra med vanliga träningsskor. Annars räcker det med vanlig fritidsklädsel enligt vädret. Rastplatserna längs rutten är bra men det finns ingen torrtoalett. I området följer man principen om skräpfritt friluftsliv, dvs. ta skräpet med dig. Man behöver inte gå hela rutten på en gång utan man kan välja mellan olika kortare sträckor. Mera om olika startpunkter längs rutten: https://intolinkki.net/paalijarven-patikointi/ Läs vandringsupplevelser på rutten på finska: http://bit.ly/paalijarvenpatikkareitti

Omgivning

Rutten börjar med en brant stigning till Eteläpää berg. Därifrån ser man en vidsträckt vy över sjön. Vid kivenpesäkallio vindskydd börjar den 20 km långa ringleden. Från Kivenpesäkallio går man mot Pirkkalanneva där ruttens längsta spångar finns. Efter spångar stiger man till Ryssänmäki där terrängen förändras till moskog ända till Paalivuori utsiktstorn. Längs vägen passerar man korsningen av förbindelseleden till Hoisko och informationstavlor. Leden fortsätter längs spångar över en liten myr mot Paalivuori och går ca en kilometer längs en grusväg där motorfordon är förbjudna och man har markerat detta med en kedja i början av vägen. Uppe på åsen Paalijärvi går rutten längs en kilometer lång klapperstenfält som uppstod under istid. Den branta nedförsbacken från Paalijärvi leder mot Rimmi. I närheten av parkeringsplatsen vid motionsbanan, dvs. i Kapernaumi finns en annan brant nedförsbacke. Leden går en halvkilometer längs motionsbanan innan den viker av mot Hattukallio. Efter stigningen till Hattukallio och dess berglandskap fortsätter leden neråt. Spångarna längs Pietarsaarenneva är andra längsta längs rutten och därefter fortsätter leden i moterränger ända till Kankaanpäänkytö. Efter kärrvägen och åkrarna viker leden av och fortsätter längs en grusväg. Leden fortsätter över åsen Männistön kangas och avviker till vänster längs en grusväg mot Myllypuro. Det finns ett vindskydd där och en bro över forsen. Därefter går leden mot Puntosenmäki längs en lättframgånglig moterräng. På Puntosenmäki finns en infopunkt och en tork. Leden fortsätter några hundra meter längs en grusväg innan leden vänder in i skogen. Efter spångar kommer leden till åsen Huosianmaanharju och därefter till en moskog. Efter en kort grusväg är man tillbaka i startpunkten.

Intressant information om rutten

Namnet Ryssänmäki leder tillbaka till de mörka händelserna år 1841 då man anföll två påsaryssar. En av dem dog av sina skador. I slutet av 1800-talet fanns en sädeskvarn i forsen och ännu i början av 1900-talet en spånkvarn. Det går fortfarande att se spår av dem i fåran. Puntosenmäki och Huosianmaanharju har fått sina namn efter tjärbrännare.

Ladda ner och skriv ut ruttbeskrivningen och kartan här!